Townes Van Zandt

Föddes 7 mars 1944 i Fort Worth, Texas. Död 1 januari i Smyrna, Tennessee. Van Zandt var en amerikansk singer-songwriter av rang som skrev och spelade företrädesvis folk- och countrymusik och sägs ha varit en av självaste Bob Dylans stora inspirationskällor.
Personligen är jag djupt förälskad i Townes musik och hans minst sagt dekadenta men lidelsefulla leverne. Första gången jag stötte på honom var dock mina känslor för trubaduren ljumna. Det var hemma hos Jacob i Lund. Han spelade Townes för mig och försökte kolleriskt förklara ikonens storhet för mig. Mja, bra men håller inte hela vägen, tyckte jag då.
Denna inställning stötte snart på patrull: Waiting Around to Die

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0