Piren

"Vad märkligt, det sticker ut ett rör där mellan stenarna", säger Simon medan vi går mot bilen. Jag som tidigare läst om ett hemligt rum i en av pirarna i Malmö i Sydsvenskan, hoppar nyfiket ner på stranden och kryper in i det bäcksvarta hål som leder in under piren. Efter ett par minuter famlandes i makadam, rutten tång och totalt mörker hittar jag slutligen en meterhög dörr på glänt. Försiktigt och något motvilligt går jag in. Ett cirka 15kvm stort rum visar sig i det dunkla ljuset från springan bakom mig. "Känns konstigt att gå med skor inomhus", tänker jag medan vi tassar över den nylagda ekparketten. 
Väggarna är vitmålade och har på sina ställen fått ge plats åt ett par massiva stenbumlingar som varit för stora att schakta ut. Längs en långsidan löper en grov trästock som antagligen varit en mast på en båt någon gång i tiden. Mörk och sprucken vittnar den om hårda stormar och oväder, men i dag en utmärkt sittplats för nyfikna Malmöbor på upptäcksfärd.
Med hjälp av den klena lampan i Simons SonyEricsson-mobil hittar vi en ask med choklad och en hälsning från byggarna. Men ingen av oss är vidare sugna på godis, särskilt inte godis inuti en pir, så vi låter dem ligga.
På en hylla ligger en gästbok att skriva i, och just som jag börjar kladda ner några väl valda ord hör vi ett prasslande ljud utifrån. Uråldriga instinkter får mitt hjärta att slå fortare - vem fan kan det vara? Kan någon ha hört oss? Kanske är det polisen, kanske får man inte ens vara under en pir så här? Men min hjärtfrekvens återgår snart till det normala  - genom det lilla hålet kryper en liten skallig man med stora glasögon. På bred småländska hälsar han upprymt och synar oss intensivt. "Vad fan är oddsen att en annan upptäckare ska komma och upptäcka just i dag", tänker jag och ler vänligt. "Bara han håller snoppen innanför brallorna nu", tänker den något mer skeptiske Simon och tar ett demonstrativt steg bakåt. 
--- 
"Piren" är ett konstprojekt skapat av Nils-Petter Löfgrens och Erik Vestman. I hemlighet byggde de det lilla vardagsrummet utan varken myndigheters eller medborgares vetskap. Efter att de i våras slutligen avslöjat sin hemlighet för Sydsvenskan visade de upp sitt verk för konstintresserade Malmöbor under hiphopfestivalen "International Urban Arts Manifestation". I dag tillhör rummet inuti piren alla. Så länge som vädrets makter låter den finnas kvar vill säga. 
Tryck HÄR om ni vill läsa mer om"konstprojekt "Piren". Se även grabbarnas egna bildspel om bygget. Grymt snyggt. 


Den lille mannen skriver något läskigt i gästboken.

Kommentarer
Postat av: Simon

Haha! Till mitt försvar var det lille mannen faktiskt otroligt lik Sture Bergvall. Och det är en man man inte gärna vill träffa på i ett slutet, mörkt bergrum under jorden.

2009-06-08 @ 12:11:56
Postat av: K

Ja, Sture Bergvall är sannerligen en ful fan. Kunde fan gått illa.. Bra tänkt där Sajman!

2009-06-14 @ 02:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0