En bortglömd ikon

En av de mest tongivande och råaste hårdingarna på 1960- och 70 talets biografer var Michael Caine. Lite otippat kanske för vissa, men faktum är att när det begav sig gav Caine, iklädd i sin i det närmaste legendariska Mackintosh-regnrock och feta svarta glasögonbågar, vilka skurkar som helst på truten. Och det med råge. I filmen Get Carter från 1971 super han till exempel en skurk till döds.. fattar ni. Jag ryser lite av obehag när jag tänker på det. Brr..
Kort sagt en bortglömd ikon i biovåldets tecken. Så nästa gång ni ser denna fryntliga farbror i någon halvdassig amerikansk komedi, glöm då inte bort vem som gjorde den kakifärgade rocken och den avsågade hagelbössan till standardutrustning för Englands gangstrar på film i ett halvt sekel framåt.
Och sen kanske någon undrar varför jag väljer att hylla biovåldet på min blogg. Därför att det är coolt så klart! ;)
Trevlig söndag kära vänner.

Kommentarer
Postat av: Sofia Petersson

Khaki? Har du gått å blivit färgblind min vän???

2009-12-07 @ 16:00:11
URL: http://minayoo80.blogspot.com/
Postat av: Martin

Kul att du uppmärksammar Get Carter. Klart bästa scenen är när Michael Caine går runt naken med ett pumphagelgevär i ett slitigt brittiskt bostadsområde!

2009-12-07 @ 21:28:50
URL: http://thelastdetails.blogspot.com/
Postat av: K

Jag vill ju inte skriva läsarna på näsan, Fia. Någon måtta får det vara.



M: En fantastisk scen och film. Så skitig och så in i vassen rå! Michael Caine är en legend.

2009-12-08 @ 00:18:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0