Visste ni att..


.. Hela Stockholm vimlar av bunkrar, skyddsrum och militära ledningscentraler? 
I dag träffade jag Göran, en veteran när det kommer till gömda rum. Han berättade något jag egentligen redan visste men aldrig längre tänker på: I stort sett varje antydan till berg eller knalle i Stockholm hyser ett hemligt gömställe. Vita bergen, Mariaberget, Katarinaberget, alla är de skyddsrum eller ledningscentraler. Alla kapabla att härbergera tusentals Stockholmare om ryssen skulle komma. Flera av rummen används i dag som parkeringsgarage eller privata server-rum. Men en del används fortfarande frekvent av myndigheterna - faran må vara över men "better safe than sorry".
Under Johanneskyrkan i Vasastan ligger exempelvis delar av SOS-alarms högkvarter. 1200m2 fullt intakt ledningscentral, som dagligen ockuperas av räddningsverket och Stockholms stad. Dessutom.. Nej, jag sparar nog lite till en regnig dag. Stay tuned!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Mina barndomskvarter! Inte Vasastans då. Men bakom mina i-n finns Södermalm. Folkungagatan närmare bestämt! Jag hängde i Sofo långt innan det blev hett, eller ens existerade.

2009-04-06 @ 19:56:21
Postat av: K

Det var du som gjorde det hett. Det hörs ju på namnet om inget annat!

Kan tänka mig att journalisterna Hörnan trivdes bra uppe på söder. Manchester och rödtjut för hela slanten ;)

2009-04-06 @ 21:23:05
Postat av: Camilla

Men åh att jag glömt berätta, vi har ett berg med portar in i sig alldeles där jag bor! Ovanpå berget finns två stora luckor, alla igenbommade med stora lås. Kanske inte någon bunker, men vem vet... Utanför finns enda gatlyset mellan kyrkan och föräldrarnas hus, ibland lyser den, ibland inte.

2009-04-06 @ 23:34:32
URL: http://camillaoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0