"The thousand yard stare"

I dag var jag och Ciss ute och promenerade i Hammarby sjöstad. På väg ner mot färjan till söder stannar vi vid en husknut och tar skydd från blåsten. Och då kommer han. Sveriges meste utrikeskorre Rolf Porseryd him self! Stort, tycker vi och ser storögt på världsreportern. Men när hans blick möter min ser jag något jag bara trodde existerade på film. Med böjt huvud går han långsamt mot vattnet, och blicken, den är långt borta. Långt förbi miljonprojekten i horisonten. Långt ifrån tryggheten i Sverige. Ärren är osynliga men "The thousand yard stare" ligger trots det som ett avlägset skimmer i blicken. 
Och likt krigshjältarna på film har nog Rolf sett både ett och annat. Senast jag själv såg honom på TV var han i Gaza och rapporterade om lemlästade barn. Sånt glömmer man inte. Det kan man bara inte..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0